Право дітей нашої країни на захист від усіх форм насильства гарантується 28 і 52 статтями Конституції України, відповідно до яких ніхто не може бути підданий катуванню, жорстокому, нелюдському, або такому, що принижує його гідність поводженню чи покаранню.
Насиллям в сім’ї є:
- знущання над дитиною;
- нанесення побоїв;
- завдання шкоди здоров’ю; Залякування дитини;
- порушення її статевої недоторканості;
- навіювання страху;
- перебивання дитини під час розмови;
- ізоляція дитини;
- контроль (обмеження) доступу до спілкування з ровесниками;
- ігнорування дитини;
- незадоволення основних потреб;
- використання дитини як засіб економічного торгу;
- погроза залишити дитину;
- погроза фізичною розправою;
- поводження з дитиною як з прислугою;
- відмови в поінформуванні про важливі рішення сім’ї.
Насиллям на вулиці щодо дітей є:
- Фізичне насилля: грабіж, розбій, побиття, проституція, примусова праця (збирання і здача металобрухту, макулатури, порожні пляшки, миття машин, праця вантажниками).
- Моральне насилля: образи, приниження честі та гідності.
- Злочини проти власності: грабіж, вимагання.
- Сексуальне насилля: проституція, зґвалтування, розбещення.
МОЖЛИВІ НАОЧНІ ОЗНАКИ ДІТЕЙ, ЯКІ ЗАЗНАЮТЬ НАСИЛЬСТВА ТА ЖОРСТОКОГО ПОВОДЖДЕННЯ
(за О. Кочемировською, А. Ходоренко; модифікація Ю. Онишка, Л. Смислової, І. Дубініної).
Фізичні ознаки насильства:
- Зміщення суглобів (вивихи), переломи кісток, гематоми, подряпини, садна.
- Синці на тих частинах тіла, на яких вони не повинні з’являтися, коли дитина грається (наприклад, на щоках, очах, губах, вухах, сідницях, передпліччях, стегнах, кінчиках пальців тощо).
- Забиті місця на тілі, голові або сідницях, які мають виразні контури предмета (сліди пряжки ременя або руки).
- Рвані рани і переломи в області обличчя, травматична втрата зубів.
- Рани і синці у різних фазах загоєння та/або у різних частинах тіла (наприклад, на спині та грудях одночасно) або незрозумілого походження.
- Сліди від укусів людиною.
- Незвичні опіки (цигаркою або гарячим посудом).
Психологічні ознаки насильства:
- Замкнутість.
- Страх, або навпаки, демонстрація відсутності страху, ризикована, зухвала поведінка.
- Неврівноважена поведінка.
- Агресивність, напади люті, схильність до руйнування та насильства.
- Сповільнена мова, нездатність до навчання, відсутність знань, відомих дітям відповідного віку (невміння читати, писати та рахувати).
- Надто висока зрілість та відповідальність для свого віку.
- Уникання однолітків, бажання спілкуватися та гратися зі значно молодшими дітьми.
- Занижена самооцінка.
- Тривожність.
- Почуття провини за одержані фізичні ушкодження.
- Швидка стомлюваність, знижена спроможність до концентрації уваги.
- Демонстрація страху перед появою батьків та/або необхідністю йти до дому.
- Утечі з дому, схильність до «мандрів», бродяжництва.
- Страх перед фізичним контактом.
- Депресивні розлади.
- Спроби самогубства або самопошкодження.
- Вживання алкоголю, наркотиків, токсичних речовин.
- Наявність стресопохідних розладів психіки, психосоматичні розлади (біль у животі).
- Насильство по відношенню до слабших: до домашніх тварин інших живих істот.
- Зміна поведінки у школі.
- Крадіжки.
Сексуальні ознаки насильства:
- Хвороби, що передаються статевим шляхом
- Дитяча або підліткова проституція.
- Підліткова вагітність.
- Сексуальна злочинність серед підлітків.
- Сексуальні домагання до дітей, підлітків, дорослих.
- Нерозбірлива та/або активна сексуальна поведінка.
- Уникнення контактів із ровесниками.
- Відсутність догляду за собою.
- Синдром «брудного тіла»: постійне настирливе перебування у ванній, під душем.
- Боязнь чоловіків, конкретних людей.
- Запобіжні заходи, щоб важче було знімати одяг.
- Синці на внутрішній стороні стегон, на грудях і сідницях.
Економічні ознаки насильства (занедбання дитини або нехтування):
- Дитина постійно голодує через нестачу їжі.
- Дитина надмірно набирає вагу через неправильне харчування.
- Дитина завжди запізнюється до школи.
- Дитина завжди пропускає школу.
- Дитина носить брудний одяг.
- Дитина одягнена не за погодою, не по сезону.
- Дитина виглядає втомленою і хворобливою.
- Дитина виглядає занедбаною.
- У дитини неліковані зуби.
ПАМЯТКА УЧНЯМ ЩОДО НАСИЛЛЯ
- 1.Пам’ятайте, щонасильство над вами, здійснене вашими батьками, не є нормою життя. Насилля – неприпустима річ у стосунках людей.
- 2.У сім’ї вимаєте право на те, щоб до вас ставилися з повагою, не ображали.
- 3.Пам’ятайтенеобхідніправила безпеки: зокрема, не варто тут же кидатися на допомогу, коли тато б’є маму, особливо, коли він – з небезпечними предметами в руках; ваше завдання – якомога швидше сховатися, залишити домівку взагалі – на допомогу покличте дорослих, які краще знають, як діяти за таких обставин.
- 4.Ви маєте право на захист, якщо навіть найрідніші люди принижують вашу гідність.
- 5.Поділітьсясвоїми проблемами з учителем, класним керівником, психологом, зверніться до міліції.
- 6.Не вірте у погрози з боку кривдників.
- 7.Ви маєте право висловлювати і відстоювати свою думку. Чітко і однозначно висловлюйте осуд щодо насильницької поведінки взагалі.
- 8.Знайте, коли вас постійно контролюють, принижують, примушують до чогось, використовують в спілкуванні з вами лайливі слова, – це насильство.
- 9.Не вважайте, щови заслужили на таке ставлення з боку дорослих. Ніхто, в тому числі ваші батьки, рідні, не має права принижувати вас, поводитися жорстоко стосовно дитини – це карається законом. В Сімейному кодексі (ст.. 150, ч. 7) написано: «Забороняються фізичні покарання дітей батьками. Та інші види покарань, які принижують людську гідність. Дитина може податі до суду, до громадських організацій, якщо виховання не належне».
- 10.Навчітьсярозрізнятипоняття «добро» і «зло». Все, що принижує людську гідність, – є зло, все, що звеличує гідність людини, – добро.