До уваги дорослих!!!
Як порозумітися з тривожними дітьми
- Уникайте змагань і будь-яких видів робот, що вимагають швидкість.
- Не порівнюйте дитину з оточуючими.
- Частіше використовуйте тілесний контакт, вправи на релаксацію.
- Сприяйте підвищенню самооцінки дитини, частіше хваліть її, але так, щоб вона знала, за що.
- Частіше звертайтеся до дитини на ім’я.
- Демонструйте зразки впевненої поведінки, будьте в усьому прикладом дитині.
- Не застосовуйте до дитини завищених вимог.
- Будьте послідовні у вихованні дитини.
- Намагайтеся робити дитині якомога менше зауважень.
- Використовуйте покарання лише у рідкісних випадках.
- Не принижуйте дитину, караючи її.
Як порозумітися з гіперактивними дітьми
- Працювати з дитиною на початку дня, а не ввечері.
- Зменшити робоче навантаження дитини.
- Ділити роботу на більш короткі, але більш часті періоди. Використовувати фізкультхвилинки .
- Бути драматичним, експресивним педагогом.
- Знизити вимоги до акуратності на початку роботи, щоб сформувати почуття успіху .
- Посадити дитину під час занять поруч з дорослим.
- Використовувати тактильний контакт (дотики, обійми).
- Домовлятися з дитиною про ті чи інші дії заздалегідь.
- Давати короткі, чіткі і конкретні інструкції.
- Використовувати гнучку систему заохочень і покарань.
- Заохочувати дитину відразу, не відкладаючи на майбутнє.
- Надавати дитині можливість вибору.
- Залишатися спокійним. Немає холоднокровності – немає переваги!
Як порозумітися з агресивними дітьми
- Бути уважним до потреб дитини.
- Демонструвати модель неагресивного поведінки.
- Бути послідовним у покараннях дитини, карати за конкретні вчинки.
- Покарання не повинні принижувати дитину.
- Вчити прийнятним способам вираження гніву.
- Давати дитині можливість проявляти гнів безпосередньо після стресової події.
- Вчити визначати власний емоційний стан і стан оточуючих людей.
- Розвивати здатність до співчуття.
- Розширювати поведінковий репертуар дитини.
- Відпрацьовувати конструктивні навички реагування в конфліктних ситуаціях.
- Вчити брати відповідальність на себе.
Правила роботи з аутичними дітьми
- Приймати дитину такою, як вона є.
- Виходити з інтересів дитини.
- Суворо дотримуватися певного режиму і ритму життя дитини.
- Дотримуватися щоденних ритуалів (вони забезпечують безпеку дитині).
- Навчитися сприймати найменші вербальні та невербальні сигнали дитини, що свідчать про її дискомфорт.
- Частіше бути присутнім у групі або класі, де займається дитина (для батьків).
- Як можна частіше розмовляти з дитиною.
- Забезпечити комфортну обстановку для спілкування і навчання.
- Терпляче пояснювати дитині сенс її діяльності, використовуючи чітку наочну інформацію (схеми, карти тощо)
- Уникати перевтоми дитини.
Однак всі перераховані способи і прийоми не приведуть до позитивних змін, якщо матимуть разовий характер. Непослідовність поведінки батьків та вчителів може привести до погіршення поведінки дитини. Терпіння і увага до дитини, до його потреб, постійне відпрацювання навичок спілкування з оточуючими – ось що допоможе налагодити взаємини з дитиною.